Blog professionele gastvrijheid

De Horeca is geweldig, althans als je het mij vraagt. Je gasten blij maken met een onvergetelijke avond, lekker eten, heerlijke wijn en natuurlijk kunnen ze genieten van de gastvrijheid van jou en je team in het sfeervolle restaurant. De Horeca, in het Engels de ‘hospitality industry’, vrij vertaald vanuit het Engels de ‘gastvrijheidssector’. Prachtig als je geassocieerd wordt met een branche die gebrand is je welkom te laten voelen, speciaal om de ervaring van jouw avond zo goed mogelijk te laten zijn. Zonder te veel woorden te besteden aan hoe mooi gastvrijheid is, of in elke Horecatent zou moeten zijn, ruimte voor een kritische noot. We hebben ten slotte niet de hele dag de tijd voor communicatie.

Iemand die nooit in de Horeca gewerkt heeft zou zich het volgende af kunnen vragen: ‘Zijn onze gastvrijheidsprofessionals ook zo gastvrij naar elkaar?’ ‘Leuk dat je het vraagt, maar nee totaal niet!’ ‘Echt niet?’ ‘Nee, was het maar zo.’ De communicatie in veel keukenteams laat te wensen over.

Na bijna tien jaar te werken in de gastvrijheidssector in binnen én buitenland moet ik toch met deze treurige conclusie komen. Groot of klein, culinair of fast, duur of goedkoop, het gaat zo vaak fout. Een aantal voorbeelden. Een chef-kok die uitstekend kan koken, kan alleen zijn eigen partie beheren maar wel uitstekend kritiek leveren aan zijn personeel. Een Souschef die goed kan volgen maar het principe van communiceren nog niet zo goed begrijpt. Een chef de parti die echt passie voor het vak heeft maar het autistische trekje bezit om louter te kunnen schreeuwen als zijn collega tijdens het servies zijn werkbank gebruikt. Ook buiten de keuken, een maître vol met ervaring en kennis heeft hetzelfde probleem, hoewel niet zijn probleem. Hij slaat nog net niet, maar het ligt niet aan hem want die jongens (en meisjes) kennen Dé echte horeca passie toch niet. Tot slot de typische horecaondernemer, restaurateur, uitbater, exploitant of hoe je ze dan ook wilt noemen. Overuren maken zonder commentaar is een pre, maar uitbetalen ‘Ehm nee dat hoort bij de gastvrijheid van de horeca’. Ook dit is communicatie, maar niet heel gastvrij naar jouw hardwerkende personeel.

Het gaat ook wel eens goed, sterker nog, steeds vaker zie je goed communicerende en (letterlijk voor elkaar) lopende teams. Een baas die, licht gedwongen, uitstekende contractuele voorwaarden biedt. Niet meer dan fair, hoe laag de winstmarges tegenwoordig ook zijn. Als ZZP’er in de Horeca kom ik op veel plekken en zie ik veel verschillende praktijken. Ongelooflijk hoe groot het verschil kan zijn. Hiermee duid ik dan vooral op het werkplezier en de gastvrijheid van de zaak en haar personeel. Werkplezier is namelijk de eerste stap naar een presterend team. Een effectief team is gelukkiger, zet die extra stap en presteert beduidend beter dan zijn tegenhanger. C.q. het team dat alleen zijn eigen hachje redt, zelf geen fouten maakt en altijd de andere kant op wijst. De Horeca is een teamsport, waarin je excelleert door samen te werken. Door samen te werken zal jouw zaak uitblinken in de gastvrijheid van en naar iedereen. Samenwerken is samen werken aan die gastvrijheid van en naar jouw klanten dat is toch waar gastvrijheid voor is bedoeld? oh.. eh.. van en naar jullie gasten bedoel ik natuurlijk!

Wil je graag meer te weten komen hoe jij de professionele gastvrijheid van jouw zaak naar een nieuw niveau tilt? Geïnteresseerd om meer te leren over hoe je professionele gastvrijheid bereikt voor je gasten en je personeel? Bezoek dan de website van WeCan, kijk eens rond of neem contact met ons op via de contactpagina: www.wecanwork.nl

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search